PROCES - VERBAL încheiat astăzi, 09.11.2015 cu ocazia şedinţei extraordinare a Consiliului Local al

Secţiunea: procese back

Şedinţa începe la ora 14:00.
Consiliul Local al Municipiului Sibiu a fost convocat în scris în temeiul art.39 alin.2 şi alin.3. din Legea nr.215/2001 privind administraţia publică locală, republicată, cu modificările şi completările ulterioare.
Din partea aparatului de specialitate al Primarului Municipiului Sibiu, a serviciilor publice, instituţiilor publice şi societăţilor comerciale subordonate Consiliului Local Sibiu participă: d-na viceprimar Astrid Cora Fodor, dl. viceprimar Virgil Popa, d-na consilier local Corina Bokor, dl. secretar Dorin Ilie Nistor, d-na Ioana Leca, d-na Mariana Hașu, d-na Dana Alexandru, d-na Mirela Gligore, d-na Camelia Burlacu, d-na Nicoleta Slavu, d-ra Daniela Voina.

D-na viceprimar Astrid Cora Fodor:
Bună ziua doamnelor și domnilor consilieri. În temeiul art.39 alin.2 şi 3 din Legea 215 din 2001 privind administraţia publică locală s-a convocat Consiliul Local în şedinţa extraordinară. Din 23 de consilieri sunt prezenţi 21, întrucât Consiliul Local este legal constituit o să îl rog pe domnul consilier Zeno-Karl Pinter să preia conducerea şedinţei. Consilerii absenții sunt: d-na Voinea-Mitru Carmen, dl. Stroie Ioan.

Dl. consilier Zeno-Karl Pinter:
Doamnnă viceprimar, doamnelor și domnilor consilieri, doamnelor și domnilor invitaţi vă mulțumesc pentru încrederea acordată, totodată aș ruga în memoria victimelor din capitală să pastrăm și noi un moment de reculegere. Momentul de reculegere.

Dl. consilier Zeno-Karl Pinter:
Vă mulțumesc. Conform Regulamentului de funcţionare al Consiliului Local al Municipiului Sibiu se va intona imnul de stat. Se intonează imnul de stat.

Dl. consilier Zeno-Karl Pinter:
Doamnelor și domnilor, supun aprobării dvs. proiectul ordinii de zi propus de d-na Astrid Cora Fodor care exercită atribuțiile conferite de lege primarului conform hotărârii nr. 375 din 2014 a Consiliului Local al Municipiului Sibiu.
Cine este pentru? Împotrivă? Abţineri?
Dl. secretar Dorin Ilie Nistor: Ordinea de zi a fost aprobată.

Dl. consilier Zeno-Karl Pinter:
1. Proiect de hotărâre privind stabilirea impozitelor și taxelor locale, precum și a taxelor speciale pentru anul 2016.
- iniţiator viceprimar Astrid Cora Fodor.
Sunt intervenții?
Domna consilier,

D-na consilier Livia Sava:
Domnule președinte, doamnă viceprimar, doamnelor și domnilor, eu în primul rând apreciez materialul și apreciez  munca depusă de colegele de la serviciul taxe și impozite pentru că sunt convinsă că nu le-a fost foarte ușor să aplice noul Cod Fiscal și toate reglementările.
Ce am constatat, că sunt avantajați unii și anume cei cu mai multe proprietăți.
În altă ordine de idei  am constatat că impozitul depinde foarte mult de valoarea de impozitare, care, să îmi explicați puțin: cine, cum o stabilește? Cred că asta i-ar interesa pe concetățenii noștri.
Și o altă întrebare este aceea că, sunt convinsă că prin aplicarea noilor taxe și impozite, bugetul local va avea de suferit, nu cred că va fi beneficiarul unor sume în plus ci în minus-este o logică zic eu elementară, cu cât anume influențează și de unde oare reușim să acoperim aceste sume care sunt convinsă că sunt mai mici în bugetul local la venituri propri?

Dl. consilier Zeno-Karl Pinter:
Vă rog domnule consilier,

Dl. consilier Floarea Mihai-Dragoș:
Vreau să mulțumesc în mod special dumneavoastră și în primul rând doamnei viceprimar pentru sprijinul pe care îl acordați sportului juvenil sibian.

D-na viceprimar Astrid Cora Fodor:
Nu o să să vă răspund la toate întrebările doamna consilier, este doamna Hașu care vă spune mai multe detalii. Eu vreau să fac următoarea observație, bine ați constatat, este o categorie care este foarte avantajată de noul Cod Fiscal, este categoria celor cu multe proprietăți, cu spații mari, celor care construiesc imobile care până acum au fost impozitate cu 1,8% și acuma dintr-odată scade impozitul la 0,3% pentru că, construiesc locuințe! Nu știu care este diferența între un investitor într-o societate comercială care produce bunuri și unul care construiește locuințe, cu siguranță este mai greu să produci decât să construiești locuințe! Dar asta a fost gândirea.
De asemenea Codul Fiscal nou a anulat o serie întreagă de taxe, așa, nu știu cum s-au gândit și care a fost logica iară  noi nu suntem aici să analizăm, suntem în fața unui fapt împlinit.
Ce am constatat este că 80% din populația țării este dezavantajată de acest nou Cod Fiscal, da, pentru că prin impozitarea terenului de sub casă crește impozitul.
 Noi am încercat să contracarăm tocmai acest efect reducând impozitul la persoanele fizice de la la 0,1% la 0,08% și la persoanele juridice unde am avut în vedere mai ales marii investitori care într-adevăr aicea asigură locuri de muncă în Sibiu, să reducem de la 1,8% la 1,7%.Am constatat, nu eu personal, Direcția Fiscală că prin acesată reducere s-ar acoperi diferența care o plătesc pentru terenul de sub construcții.
Nu putem, cel puțin nu cred nici că doamna Hașu are un răspuns absolut. Acest Cod Fiscal are foarte multe necunoscute, noi o să vedem numai pe măsura punerii lui în practică ce va însemna, ați văzut că vorbește de reevaluare, de fapt de fiecare dată poți să reevaluezi proprietatea și din constatările noastre reevaluarea se duce mereu în jos sau rămâne constantă.
Noi am plecat de la ideea să rămânem la nivelul unor  încasări sau să fie o scădere foarte mică cum a fost anul trecut, prin faptul că noi avem acel excedent bugetar care ne ajută să ne putem continua proiectele, am gândit că nu e bine să ne aruncăm acuma la tot felul de majorări de impozite și taxe fără să știm exact efectul, din contră dacă ați citit cu atenție, nu știu dacă ați avut timpul necesar, dar noi am pus acest proiect în dezbatere publică acum o lună de zile, am făcut și o conferință de presă tocmai în ideea ca cetățeanul și  persoanele juridice să ia act de ceea ce propunem noi și să poată să facă la rândul lor propuneri dacă consideră că undeva nu am procedat chiar foarte bine, nu am gândit-o foarte bine.
Am primit propuneri la un singur tip de impozit și anume este vorba de impozitul pe care îl plătesc persoanele fizice pentru spațiile nerezidențiale.
Aceste persoane fizice plăteau până în acest an și plătesc și acuma un impozit  de 0,1 % din valoarea de impozitare a acelor spații, noul Cod Fiscal prevede un impozit între 0,2 și 1,8%. Noi am propus 1% gândindu-ne că este un impozit de bun simț, da dar am primit semnale, propuneri, să reducem această cotă deoarece, indirect el lovește exact în cei care prestează servicii, în micile firme, în micii investitori, în cabinetele medicale deci exact acea categorie de oameni care creează locuri de muncă, pe care ne-am bucurat că în ultimul timp au început să miște, în ultimii ani în Sibiu. Am reanalizat impozitul care l-am propus noi și am ajuns la concluzia împreună cu Direcția Fiscală, să propunem reducerea lui la 0,5% - nu la 0,2%, nu ne putem permite 0,2%, doar la 0,5%. Deci în  proiectul de hotărâre care îl aveți dumneavoastră în mapă, impozitul pe care l-am propus este de 0,5%.
Nu am avut alte observații de nici un fel dar noi am venit cu încă o mică modificare, noi am considerat că vom primi norme de aplicare a noului Cod Fiscal, unde vin niște precizări, nu au venit normele de aplicare și am rămas să acționăm cum credem noi că este mai bine. Noi am propus o majorare a impozitului cu 500% pentru clădirile și terenurile neângrijite.
În proiectul care îl găsiți în mapă, am scos clădirile și au rămas doar terenurile să vedem unde se ajunge Pentru că în primul rând cele mai multe clădiri care necesită intervenții sunt în zona istorică, în zona istorică oricum nu am prevăzut o impozitare și 500% la zero este tot zero, în rest proprietățile sunt în mare parte îngrijite și în plus oricum cetățeanul nu este așa de bine dotat financiar încât să le tot îngrijească și să își renoveze casa, întâi să se obișnuiască cu ideea, dar aceste terenuri neângrijite în intravilanul localității creează mari probleme. Sunt terenurile care sunt cu buruienele de un metru și  jumătate și noi îi somăm și nimeni nu le taie, sunt terenurile pe care se depozitează materialele de construcție, nu cred că cineva dintre dumneavoastră nu se lovește în drumul lui oriunde s-ar duce de astfel de terenuri, pentru aceste terenuri am prevăzut o majorare cu 500% a impozitului și vom elabora până la sfârșitul anului și un proiect de hotărâre de Consiliu Local unde stabilim modul în care determinăm care sunt aceste terenuri.
Eu cam atât am vrut să precizez, doamna Hașu, dacă mai doriți?

D-na Director Direcția Fiscală Mariana Hașu:  
Important pentru stabilirea impozitului și taxelor fiscale este împărțirea clădirilor rezidențiale și nerezedințiale. Rezidențiale sunt clădirile, nerezedențiale: spațiile cu altă destinație.
Impozitul pentru clădirile rezidențiale persoane fizice,  se calculează cum se calcula și înainte, legiuitorul spune cât este valoarea pe metrul pătrat deci: suprafața ori cât este valoarea pe mp stabilită de legiuitor în cazul acesta pe care l-am luat este de un 1000 de lei/mp, ori coeficientul zonă, tot prin lege este stabilit, coeficientul de zonă în acest caz este de 2,40 aceasta ne dă valoarea de impozitare, înmulțită cu 0,08% rezultă impozitul- acesta este la rezidențiale persoane fizice.
La nerezidențiale persoane fizice trebuie făcut raport de evaluare, nerezidențialele este ca și în cazul persoanelor juridice la care impozitarea se face la valoarea de impozitare din contabilitate, persoanele fizice neavând valoare de impozitare atunci trebuie făcut raport de evaluare de un evaluator recunoscut, la acea valoare procentul va fi de 0,5%.
Atenție mai este o condiție pusă care a stat, la baza hotărârii Consiliului Local, rapoartele de evaluare la care valoarea rezultată din raport este ca și pentru locuințe de 1000 lei/mp procentul de impozitare va fi 1,3% -acesta este modul de calcul la persoanele fizice iar la juridice și la rezidențiale și la nerezidențiale la valoarea de impozitare din contabilitate,tot așa depun declarații.
Persoanele fizice și persoanele juridice trebuie să depună declarație, persoanele fizice pentru nerezidențiale că locuințele le avem, la nerezidențiale ca să știm care sunt spațiile nerezidențiale și persoanele juridice trebuie să depună declarație până la 31 martie.

D-na viceprimar Astrid Cora Fodor:
Deci ceea ce ați spus Doamna director eu vreau să subliniez, ca să înțeleagă toți colegii din Consiliul Local, unde s-a precizat că: ″…valoarea din raportul de evaluare nu poate fi mai mică dcât cea care a avut-o ca locuință″,  am luat-o tocmai ca măsură de protecție pentru veniturile bugetului local, pentru că am constatat că rapoartele de evaluare sunt făcute nu știu după ce criterii, deci nu are rost să discutăm criteriile după care se fac, din acest motiv am pus această limită sub care nu se poate coborî.

Dl. consilier Zeno-Karl Pinter:
Vă mulțumim pentru explicații doamna director.
Supun la vot.
Cine este pentru? Se abține cineva? Împotrivă?

Dl. secretar Dorin Ilie Nistor: Proiectul a fost adoptat.
S-a adoptat Hotărârea Consiliului Local al Municipiului Sibiu nr. 349/2015 privind stabilirea impozitelor și taxelor locale, precum și a taxelor speciale pentru anul 2016, cu unanimitate de voturi.

Dl. consilier Zeno-Karl Pinter:
Și acum declarăm şedinţa închisă.

Şedinţa se încheie la ora 14:15.

 


                               Preşedinte,                                                                      Secretar,
                           Zeno-Karl Pinter                                                              Dorin Ilie Nistor

go top
e administratie
plata taxe si impozite
taxe si impozite
taxe si impozite firme
acte necesare
petitii onlibe
achizitii publice
cheltuieli publice
rCĂUTARE ÎN SECŢIUNE: